2016 m. spalio 3 d., pirmadienis

Akumuliatorinis pakrovėjas, arba "iš kur gauti 50A stiprintuvo maitinimui"


       Jau kuris laikas be darbo namuose gulėjo stiprintuvas RM KL500. Tinginiavo ne todėl, kad nereikalingas, o tiesiog buvo neišspręstas jo maitinimo klausimas. Pagal pateiktus jo aprašymus, jam reikia 34A pastovios, o net iki 50A pikinės apkrovos. Tokio maitinimo bloko neturėjau. Mano pagaminti impulsiniai blokai 30A kaip ir duoda, bet kai reikalas prieina iki pikinio impulso – suveikia bloko apsauga nuo perkrovimo. Turėti po nosimi pajungtą gana galingą stiprintuvą ir naudotis tik kokių 30% jo galimybių, man visai netiko. Taip pat nesinorėjo išleisti ir didelės sumos pinigų galingo maitinimo bloko įsigijimui.

     Kaip dažnai gyvenime būna, problemos sprendimas atsirado „visai šalia“ ir visai nebrangiai. Nutariau panaudoti paprasčiausią automobilinį akumuliatorių. O kad palaikyti jį darbo būsenoje, sulitavau nedidelę automatinio akumuliatoriaus pakroviklio schemutę. Akumuliatorių nusipirkau pas automobilių ardytojus. Na, tie kurie mašinas po avarijos dalimis paleidžia. Taigi, už 650A pikinės apkrovos akumuliatorių (stovėjo dyzelinėje mašinoje) palikau 30Eur. Sakykim dar kokius 10Eur išleidau detalėms. Štai ir visos išlaidos. Tikrai, už tokio lygio sumą galingo maitinimo bloko įpirkęs nebūčiau. Žinoma, galima pakrovimui naudoti ir firminį akumuliatorinį pakrovėją, bet man norėjosi tai pasidaryti pačiam ir padaryti taip, kaip man to reikia. Pakrovimo blokas gavosi tikrai simpatiškas ir nedidelių gabaritų.




  

Taip pat norėjau, kad tekant didelei srovei iš akumuliatoriaus atsijungtų pakrovimas. Tam panaudojau PTT signalą, kuris perjunginėja stiprintuvo rėles.



Schemoje atskiru punktyriniu rėmeliu pažymėjau išorinį maitinimo bloką. Mano atveju, aš naudoju perdarytą iš kompiuterio 13,8V impulsinį bloką, prie kurio esu pajungęs transyverį. Pilnam akumuliatoriaus pakrovimui reikėtų išorinio maitinimo bloko su aukštesne išėjimo įtampa. Kadangi pakrovimo prietaisas bus pajungtas pastoviai, tai esant viršutinei akumuliatoriaus pakrovimo ribai, pakrovimo srovė bus nedidelė. Tai yra pakrovimas vyks lėtai. Galiausiai nereikalinga gi mums ta tiksli 13,8V įtampa. Pavyzdžiui aš pakrovimo prietaiso atsijungimo ribą nustačiau ties 13,0V (Paderinama varža VR1). Įdomumo dėlei patikrinau ties kokia riba suveikia mano ūkyje turimas „kitaiskas“ akumuliatorinis pakrovimo blokas. Pasirodo, atsijungia ties 12,8V riba....  Atskirai surinkus išorinį maitinimo bloką (na, tas, kur schemoje apvestas punktyru) turiu normaliai funkcionuojantį akumuliatorinį pakrovėją.
     Kiek apie schemos veikimo principą. Kai ties 3 mikroschemos koja įtampa yra mažesnė nei ties 2, 6 mikroschemos kojoje yra „0“. Kai 2 ir 3 kojos įtampos susilygina, 6-oje kojoje turime „1“. Atsidaro tranzistorius VT1 ir relė Rel1 atjungia pakrovimą. Akumuliatoriui kiek išsikrovus, krenta įtampa ties 3 mikroschemos koja, ir relė paleidžia pakrovimą. Gavus PTT signalą, relės Rel2 pagalba sujungiami mikroschemos kontaktai 2 ir 3. To pasėkoje 6 kojoje turime „1“ ir išorinis maitinimo blokas atjungiamas nuo akumuliatoriaus.

Derinimas:
Sakyčiau, kad jo kaip ir nėra. Labai čia jau viskas paprasta. Gal tik kiek aprašysiu, kaip nustatyti atsijungimo įtampą. Taigi:
-          Atjungiame S1 jungiklį (jei pajungtas išorinis maitinimo blokas);
-          Vietoj akumuliatoriaus pajungiame atskirą išorinį maitinimo bloką, kuriame nustatome norimą atsijungimo įtampą (pvz. 13,0V);
-          Sukame potenciometrą, kol suveikia relė Rel1.

Tikrai žinau, kad stiprintuvą tokia didele srove galimą maitinti ir kitokiais variantais. Aš pasirinkau šį. Gal kam bus įdomi mano patirtis šiuo klausimu....

Stiprintuvo maitinimas jungiamas tiesiai prie akumuliatoriaus gnybtų.



Su pagarba,
Rolandas, LY5RJ
JAUGARO

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą